неділя, 29 січня 2017 р.

Методичні рекомендації

Методичні рекомендації щодо викладання математики 
у 2016-2017навчальному році
Л. Гринчук, 
методист математики  ХОІППО
Вивчення математики у 2016-2017 навчальному році має забезпечувати реалізацію нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 у5-8 класах загальноосвітніх навчальних закладів за новою програмою «Математика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (травень 2015).

Навчання математики передбачає передусім формування предметної математичної компетентності, сутнісний опис якої подано у розділі «Державні вимоги до загальноосвітньої підготовки учнів» програми з математики. Крім того, воно має зробити певний внесок у формування окремих ключових компетентностей, зокрема загальнонавчальної (уміння вчитися), комунікативної (здатності грамотно формулювати і висловлювати судження), загальнокультурної та інших. Формування зазначених компетентностей підпорядковується реалізації загальних завдань шкільної математичної освіти, що здійснюється на всіх ступенях школи. Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. 
Відповідно листа Міністерства освіти   і науки України від 9.06.2016р.  №  1/9-296 “Про структуру 2015/2016 навчального року та навчальні плани ЗНЗ» 
робочі навчальні плани на 2016/2017 навчальний рік складаються: 
для 5-8-х класів– за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України  від 03.04.2012 № 409, (в редакції наказу МОН України  від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 №1465;
для 9-х класів– за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004  № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66;
для 10-11-х класів– за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України  від 29.05.2014 № 657;
Для спеціалізованих шкіл (класів) із поглибленим вивченням окремих предметів, гімназій, ліцеїв, колегіумів:
 5-8 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції наказу MOH від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 № 1465 (додаток 8 та (чи) інші відповідно до спеціалізації); 
9 класи – зaТиповими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66; 
10-11 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів IIIступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657.
Для загальноосвітніх шкіл (класів) із поглибленим вивченням окремих предметів
8 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції наказу MOH від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 № 1465 (додаток 8 та (чи) інші відповідно до спеціалізації); 
 9 класи за Типовим навчальним планом, затвердженим наказом МОНмолодьспорту України  № 616 від 23.05.2012 р.
Навчання математики у загальноосвітніх навчальних закладах   буде реалізовуватись за   програмами:
5 – 8  класи  - «Математика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (травень 2015);
 8  клас(з поглибленим вивченням математики) - Навчальні програми для 8-9 класів для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивчення окремих предметів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти);
 9 клас -Програми для загальноосвітніх навчальних закладів “Математика 5-12 класи”,  видавництво “Перун”, Київ, 2005р.;
9 класи (з поглибленим вивченням математики)   – Математика. 8-9 класи. Програма для класів з поглибленим вивченням математики // Інформаційний збірник МОН України, 2008.– № 16-17 ;
10-11 класи – Навчальні програми для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів.  Математика.  (Рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень, рівень поглибленого вивчення. )
Звертаємо увагу, що до навчальної програми з математики, для старшої школи,планується внесення  змін, викликаних потребою розвантаження навчального матеріалу.
Щодо  проекту змін до програми: основною відмінністю з попередньою редакцією є перенесення до 10 класу тем, пов’язаних з похідною в алгебрі та координат у просторі в геометрії. Це перенесення дає змогу вивільнити достатню кількість годин для якісного повторення матеріалу та підготовки учнів до державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання. Також  внесені зміни до розподілу годин на алгебру і початки аналізу та геометрію у профільних класах та класах з поглибленим вивченням математики. Оскільки програми впроваджуватимуться одночасно в 10 і 11 класі, для 11 класуокрема таблиця змісту навчального матеріалу на перехідний 2016/2017 навчальний рік. (в 11 класі предмети Алгебра і Геометрія, зверніть увагу інтегрованого курсу «Математика» НЕМАЄ).
У зв’язку із перенесенням тем «Похідна та її застосування» та «Координати і вектори» до 10 класу на 2016/2017 навчальний рік укладено окрему таблицю із змістом навчального матеріалу для 11 класу.
За відсутністю можливості забезпечити учнів навчальними матеріалами з тем «Похідна та її застосування» та «Координати і вектори», ці теми можуть вивчатися в 11 класі (відповідно до таблиць для 2016/2017 навчального року, вивільнені години в 10 класі розподіляються на розсуд вчителя).

Навчальні програми зі змінамирозміщені на сайті www.mon.gov.ua.Програми позбавлені жорсткого поурочного поділу, вчителі можуть обирати послідовність розкриття навчального матеріалу в межах окремої теми, але так, щоб не порушувалась логіка його викладу. Обласні, районні та міські методичні кабінети (об’єднання) не можуть втручатися в такі питання, оскільки це винятково компетенція вчителя.
Методичні рекомендації ХОІППО, щодо викладання математики у 8 класі, подані у спецвипуску газети Майбуття №  12(541)  червень 2016    « Особливості навчальної програми з математики для учнів 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів у 2016-2017 навчальному році» .
Для учнів 5 класу залишаються чинними інструктивно-методичні рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 24.05.13 № 1/9-368 «Про організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх  навчальних закладів і вивчення  базових дисциплін в основній школі», для учнів 6 класу залишаються чинними інструктивно-методичні рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 01.07.2014 № 1/9-343 "Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі". Звертаємо увагу, щодо навчальної програми з математики внесено зміни, на які слід зважати при роботі у 5-6 класах. Для учнів 7 класу залишаються чинними інструктивно-методичні рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 26.06. 2015 р. № 1/9-305 «Про вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році». 
Для учнів 9-х класів чинними залишаються рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 01.06.2012 року №1/9-426 "Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін" (Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України №17-22, 2012 р.). 
Також залишаються актуальними методичні рекомендації Міністерства щодо організації навчально-виховного процесу і вивчення базових дисциплін попередніх років. Тексти методичних рекомендацій розміщені на сайті МОН (http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations) та в Інформаційних збірниках Міністерства освіти і науки відповідних років.
 Нагадуємо, що в навчальному процесі можна використовувати лише ту навчальну літературу, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України. Для цього слід ознайомитись з переліком навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах.
Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством до використання в навчальних закладах, зазначено у Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційному веб-сайті Міністерства (www.mon.gov.ua).
  Дозволяється використовувати підручники з відповідним грифом Міністерства, що видані в попередні роки, враховуючи при цьому зміни у програмах. Щодо додаткової навчально-методичної літератури, то вчитель вільний у її виборі й може застосовувати таку, що найкраще реалізовує його методику навчання.
Вимоги до перевірки зошитів регламентуються методичним листом Міністерства освіти і науки України від 27.12.2000 р. № 1/9-529 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах» (окрім кількості контрольних робіт).  Ведення зошитів оцінюється від 1 до 12 балів. Оцінка за ведення зошита з математики виставляється в зошиті під назвою „за зошит” та в класному  журналі під назвою „зошит” наприкінці вивчення кожної теми (підтеми), не рідше одного разу на місяць, і вважається поточною оцінкою. 
Для контрольних робіт передбачаються окремі зошити (для кожного предмета), що зберігаються протягом навчального року, в загальноосвітньому навчальному закладі. У них учні можуть виконувати аналіз помилок.  
Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів(Додаток 2 до наказу МОН України від 21.08.2013 №1222) основної школи розроблені відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти» та наказу МОНмолодьспорту від 13.04. 2011 року № 329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти», зареєстрованого у Міністерстві юстиції від 11.05. 2011 року № 566/19304.
Варіативна складова Типових планів використовується також на:
запровадження факультативів, курсів за вибором, індивідуальні заняття та консультації.Зауважимо,щорішення пророзподіл годинваріативної складової, відповідно до Положенняпро загальноосвітнійнавчальний заклад, приймає навчальнийзаклад, враховуючи профільнеспрямування,регіональні особливості, кадрове забезпечення, матеріально-технічнубазу та бажання учнів. 
За рішенням навчального закладу облік занять з курсів за вибором може здійснюватися на сторінках класного журналу або у окремому журналі. Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів також приймається навчальним закладом.
Факультативи, групові та індивідуальні заняття проводяться для окремих учнів, чи груп учнів. У класному журналі (у випадку відсутності вільних сторінок – в окремому журналі) зазначається склад групи, яка відвідує факультативні заняття, та ведеться облік відвідування. Оцінювання навчальних досягнень учнів може здійснюватися за рішенням педагогічної ради.
Програмне забезпечення варіативної складової:  для 5-9 класів -  Збірник програм для допрофільної підготовки та профільного навчання. Частина І. Допрофільна підготовка / Упоряд. Н.С. Прокопенко, О.П. Вашуленко, О.В. Єргіна. – Х.: Вид-во «Ранок», 2011.;  для 10-11 класів -  Збірник програм для допрофільної підготовки та профільного навчання. Частина ІІ. Профільна підготовка / Упоряд. Н.С. Прокопенко, О.П. Вашуленко, О.В. Єргіна. – Х.: Вид-во «Ранок», 2011. 
Наголошуємо, що учитель може самостійно корегувати розподіл годин між темами обраних курсів за вибором та факультативів.  

Немає коментарів:

Дописати коментар